-INN FRÅ UKJEND VERD
Tromsøbadet, 2022
"Helt siden Marit Ellisiv Landsend som barn stakk hendene i leire, har hun vært fascinert av naturen og menneskets plass i den. Interessen for forholdet mellom mennesker og andre arter har opptatt henne som keramiker og blir også synlig i den skulpturelle installasjonen på Tromsøbadet. Her hviler ryper, modellert i steingodsleire og porselen, på hyller støpt i grå betong. Omgitt av turkise vannspeil og mosegrønne fliser stikker de hvite fuglene seg frem, ikke ulikt ryper i vinterdrakt som hviler i snøløst terreng der ute. Kontrasten tematiserer hvordan menneskeskapte klimaendringer har skapt ubalanse i økosystemet, Mindre snø gjør ryper og andre arter sårbare når kamuflasjen deres ikke lenger fungerer.
Denne ubalansen var også utgangspunkt da Landsend i 2018 for første gang stilte ut sine rypeskulpturer, da under tittelen De uskyldige. Senere har de vært videreført i ulike sammenhenger med ulike verkstitler.
Når rypene nå har blitt en del av Helsebadet er det under tittelen - inn frå ukjent verd. Den poetiske ordlyden, som Landsend har lånt fra diktet Kvite fuglar av Tor Jonsson, røper kunstnerens interesse for poesi og troen på kunstens og naturens, kraft. Det er denne mystiske kraften verket taler om når de hvite rypene medvirker til en meditativ atmosfære for de badende."
- Hilde Sørstrøm
Kvite fuglar av Tor Jonsson:
Å dikte er å vera
det vesle som ein vart
og sleppe kvite fuglar ut
i nattesvart
Å leva er å vera
det store som ein er
og stå i einsleg undring
og høyre fuglar flyge inn
frå ukjend verd
FUGLENS EKSEMPEL
Universitetssykehuset Nord-Norge 1999
Utsmykking av det første sykehushotellet ved UNN.
Relieff i betong og rakubrent mosaikk i steingodsleire.
Inspirert av diktet
«Av fuglenes nåde» av Jacques Prevert
« ..alle fuglene gjør sitt beste..
fuglene gir eksemplet
det riktige eksemplet
fuglenes eksempel
fjærene vingene flukten til fuglene
de er eksemplet
redet reisene og sangene til fuglene
og fuglenes skjønnhet
fuglenes hjerte
fuglenes lys»
MINNESTED/MEMORIAL PLACE
ELVERHØY GRAVLUND, TROMSØ 1995
Verket er et meditativt rom på Elverhøy Gravlund, med sitteplass for opp til 5 personer. Stedet skulle først og fremst være for dem som har opplevd å miste et barn, men kan brukes av alle.
Formen er murt opp av horisontalt liggende heller i Otta-skifer. Utvendig er den dekket med jord og lyng, slik at den visuelt oppleves å vokse opp av bakken. De to små » altertavlene » på innsiden er støpt i betong, med innlagt mosaikk av porselen og smykkesteiner. I den ene et egg av pyritt, i den andre et kors av polerte kvartssteiner. Foran hvert alter er det en liten hylle hvor man kan sette lys.
Verket er inspirert av livmorformen, rund og omfavnende, hvor man kan gå inn, sette seg på benken og hvile rygg og nakke mot bakveggen. Her er storslått utsyn mot fjell og sjø. At formen er innkapslet av mold, gress og lyng, gir en følelse av å komme i forbindelse med selve Moder jord, som vi alle kommer fra, og som de døde har vendt tilbake til. Jorden og moderskjødet hører sammen; det feminine, fruktbare og mottagende element. I det fjerne skimter vi tårnet på Elverhøy Kirke, det streber opp mot himmelen; det maskuline element. Begge likeverdige sider av en større helhet.